14. Waarom ontstond de Koude Oorlog: twee visies

Aspecten: Historische begrippen, Interpretatie, Verbanden leggen
Leerjaren: klas 4, klas 5

De vraag die in deze les centraal staat is: Waardoor raakte Europa verdeeld in twee ideologische blokken en waardoor groeide de spanning tussen deze twee blokken (1954-1955)? Leerlingen gaan deze onderzoeksvraag op twee manieren beantwoorden: een keer vanuit het
perspectief van een schoolboek uit de DDR uit 1960 en een keer vanuit het perspectief van een schoolboek uit de BRD uit 1960. In deze opdracht moeten leerlingen dus een langere uitlegtekst schrijven, waarin ze moeten uitleggen welke oorzaken tot het ontstaan van de Koude Oorlog in Europa hebben geleid. Leerlingen kunnen kiezen uit drie leerroutes. Leerroute 1 volgt eerst uitleg van de docent over diverse oorzaken. Leerroute 2 vult eerst op het hulpblad in wat elke oorzaak precies inhoudt. Leerroute 3 is voor leerlingen die de oorzaken al goed kennen en deze leerlingen beginnen direct met het noteren van welke oorzaken vanuit welk perspectief benadrukt zullen worden.

Lesontwerp 14 – Het Ontstaan Van De Koude Oorlog

Lesontwerp 14 – Ontstaan Koude Oorlog 2 Visies Leerlingmateriaal

MENU