Page 1 of 1
1. Alfons de kameel
In deze taak werken leerlingen met een fictief verhaal over de dood van Alfons de kameel. In de tekst worden meerdere (soorten) oorzaken genoemd. De opdracht kan worden gebruikt om aspecten van het causaal redeneren van leerlingen zichtbaar te maken, maar de taak is ook erg geschikt om causaal redeneren te onderwijzen. Leerlingen kunnen aan … Lees meer
29 september 2017
2a. Significantie beargumenteren oorzaken Renaissance
In deze taak lezen leerlingen een tekst over het ontstaan van de Renaissance. Vervolgens kiezen en beargumenteren ze uit een aantal gegeven oorzaken welke zij het meest en minst belangrijk vinden. Deze taak kan worden gebruikt om te bekijken wat voor type oorzaken leerlingen kiezen (leggen zij bijvoorbeeld veel nadruk op handelende personen of universele … Lees meer
2b. Significantie beargumenteren oorzaken opkomst Hitler
In deze taak lezen leerlingen een tekst over de opkomst van Hitler. Vervolgens kiezen en beargumenteren ze uit een aantal gegeven oorzaken welke zij het meest en minst belangrijk vinden. Deze taak kan worden gebruikt om te bekijken wat voor type oorzaken leerlingen kiezen (leggen zij bijvoorbeeld veel nadruk op handelende personen of universele ‘waarheden’?). … Lees meer
2c. Significantie beargumenteren oorzaken ontzuiling
In deze taak lezen leerlingen een tekst over de ontzuiling. Vervolgens kiezen en beargumenteren ze uit een aantal gegeven oorzaken welke zij het meest en minst belangrijk vinden. Deze taak kan worden gebruikt om te bekijken wat voor type oorzaken leerlingen kiezen (leggen zij bijvoorbeeld veel nadruk op handelende personen of universele ‘waarheden’?). Ook kan … Lees meer
3a. Causale concept map ontstaan Renaissance
In deze taak krijgen leerlingen kaartjes met verschillende oorzaken voor het ontstaan van de Renaissance. Zij moeten hiermee een ‘grafische representatie’ maken. Deze concept map maakt het mogelijk om te bekijken hoe leerlingen causaliteit ‘modelleren’. Maken leerlingen bijvoorbeeld vooral een lineair, chronologisch oorzaak-gevolg schema (het biljardbal-model)? Of verbinden zij alle oorzaken direct met het te … Lees meer
3b. Causale concept map opkomst Hitler
In deze taak krijgen leerlingen kaartjes met verschillende oorzaken voor de opkomst van Hitler. Zij moeten hiermee een ‘grafische representatie’ maken van hun verklaring voor Hitler’s machtsovername. Deze concept map maakt het mogelijk om te bekijken hoe leerlingen causaliteit ‘modelleren’. Maken leerlingen bijvoorbeeld vooral een lineair, chronologisch oorzaak-gevolg schema (het biljardbal-model)? Of verbinden zij alle … Lees meer
27 februari 2018
3c. Causale concept map ontstaan ontzuiling
In deze taak krijgen leerlingen kaartjes met verschillende oorzaken voor de ontzuiling. Zij moeten hiermee een ‘grafische representatie’ maken. Deze concept map maakt het mogelijk om te bekijken hoe leerlingen causaliteit ‘modelleren’. Maken leerlingen bijvoorbeeld vooral een lineair, chronologisch oorzaak-gevolg schema (het biljardbal-model)? Of verbinden zij alle oorzaken direct met het te verklaren gevolg (het … Lees meer
4a. Verschillende verklaringen val Romeinse Rijk verklaard
In deze taak lezen leerlingen twee (korte) fragmenten van historici die verklaren waarom het Romeinse Rijk in het westen ten onder ging. Aan leerlingen wordt gevraagd hoe het kan dat twee historici zulke verschillende verklaringen schrijven? Wat zegt ons dat over geschiedenis? Deze taak is nuttig om te onderzoeken hoe leerlingen tegen (de aard van) … Lees meer
4b. Verschillende verklaringen WOI verklaard
In deze taak lezen leerlingen twee (korte) fragmenten van historici die verklaren waarom de Eerste Wereldoorlog uitbrak. Aan leerlingen wordt gevraagd hoe het kan dat twee historici zulke verschillende verklaringen schrijven? Wat zegt ons dat over geschiedenis? Deze taak is nuttig om te onderzoeken hoe leerlingen tegen (de aard van) historische kennis aankijken. Zo is … Lees meer
4c. Verschillende interpretaties van de jaren zestig verklaard
In deze taak lezen leerlingen twee (korte) fragmenten van historici die verklaren in hoeverre de jaren zestig een breuk of vooral continuiteit waren. Daarbij is vooral de vraag welke gevolgen de jaren zestig had van belang en in hoeverre oorzaken voor veranderingen in de jaren zestig nieuw waren. Aan leerlingen wordt gevraagd hoe het kan … Lees meer
Page 1 of 1